zondag, februari 09, 2020

Leesoffensief

Soms vraag ik bij het schrijven van een nieuwe IPLingo wel eens af of de stukjes gelezen worden, want er bereiken me nauwelijks reacties. Dat was met mijn laatste stukje (https://blogs.library.leiden.edu/ublinnovatie/2020/02/07/leesoffensief/), over het leesoffensief dat de onderwijsministers aankondigden, wel anders. Ze vragen om een antwoord.

Voor alle duidelijkheid, ik vind de gedachte achter het Leesoffensief prima en ik wil zeker niet op de rem trappen. En ook weet ik dat de Openbare Bibliotheken veel goed werk doen op dit gebied. Ik heb zelf in de openbare bibliotheekwereld gewerkt en ben op de hoogte van dBoS en andere initiatieven. Maar mijn kritiek richt zich niet op het werk van de bibliotheken.
Essentieel in Lees!, het rapport van de Raad voor Cultuur en de Onderwijsraad, is een goede en structurele financiering voor het slagen van het beleid (zie kader). Hoezeer de ministers ook putten uit Leef!, over financiering wordt met geen woord gerept en daarmee wordt het plan een reus op lemen voeten. Ik vind het een schrijnend voorbeeld van hoe onderwijs en bibliotheekwereld taken toebedeeld krijgen terwijl anderzijds de benodigde financiële middelen niet ter beschikking worden gesteld, sterker nog, terwijl de kaalslag nog steeds voortduurt. In dat kader had ik het in mijn stukje over “vooral vrijwilligers” in de bibliotheek. Niet als diskwalificatie van de mensen die bezig

zijn met leesvaardigheid etc. als ongekwalificeerde krachten. Dat is zeker niet de bedoeling. Ik noemde het om nogmaals aan te geven dat een succesvol beleid niet zonder middelen kan.






https://www.bibliotheekinzicht.nl/organisatie/vrijwilligers-de-bibliotheek


Een "zure" IPLingo? Wie mijn andere IPLingo’s en artikelen leest, zal zien dat die vrij luchtig zijn en er weinig zuurheid in te vinden is. Maar omdat ik me tijdens het lezen over het Leesoffensief steeds meer ergerde over de vrijblijvendheid van de ministersbrief werd het inderdaad een zuur stukje.











2 opmerkingen:

R O B zei

Dat andere Rob,

Jouw uitspraak deed even wat stof opwaaien en dat creëert aandacht. Heel mooi want het leesoffensief verdient veel aandacht. En overheidsgeld natuurlijk.

Vorige week sprak ik Paul van Loon over deze kwestie. Hij heeft zijn schaapjes op het droge en komt gewoon gratis een dagdeel om mee te werken aan een nieuw op te zetten project: kinderen lezen boeken en ïnterviewen de schrijver in een podcast. Ook een vrijwilliger dus. Hij zet zich al 25 jaar in voor deze maatschappelijk ontsporing.

Ik haal vooral 3 actie-terreinen uit Lees!
1 Aanbod van leesmateriaal. Daar moet hard aan gewerkt worden zowel op de scholen (veel droefenis want weinig actueel materiaal) als thuis (elk kind met een eigen boekenplankje op zijn kamer wordt later mogelijk een lezer met een boekenkast.
2 Beleid van de school op lezen en leesbevordering. Wat doen we? Hoe doen we dat en ... Waarom doen we dat zo?
3 Cultuur van lezen op school en thuis. Leraren lezen veel te weinig kinderboeken. Een leraar met een krant? Ik zie er nooit 1. Terwijl het jeugdjournaal elke eetpauze aan moet staan. Daar mag wel wat gebeuren en daar ga ik mijn energie in steken: Professionaliseren van leraren op Taal en Media met Lezen als belangrijkste input.

Een ABC'tje dus.

Ga jij ook nog wat ondernemen of wacht je op subsidiegelden? Deze vraag is serieus bedoeld.

Ik schrijf ook blogs en die worden volop gelezen. Deze bijvoorbeeld:

https://www.quotesquestions.nl/boek-uit-bon-halen-bij-de-baas/

Rob Feenstra zei

Beste R O B,

Ik zit niet in een functie waarin ik iets doe met leesvaardigheid, dus ik blijf, ongesubsidieerd, als betrokken toeschouwer langs de kant staan. Natuurlijk gaan jullie ook zonder financiering aan de slag, maar het zou toch wel goed zijn als er vanuit de bibliotheekwereld, bijvoorbeeld via Kamerleden, vragen aan de ministers gesteld werden over dit onderwerp.