woensdag, januari 01, 2014

De Tirannie van de Tijd



Vorig jaar schreef ik het liedje De Tirannie van de Tijd voor een toneelstuk van Het Stenen Hoofd. Die voorstelling ging uiteindelijk niet door, en omdat ik het zonde vond om niets met het liedje te doen, heb ik er een eenpersoons minivoorstelling omheen gemaakt met veel muziek en zang. Op 23 januari speelde ik het bij Storm, het open podium van Schouwburg Amstelveen, en op 14 maart op een P.O.T.-avond in Castricum.

Hier een korte impressie.


En hieronder de tekst van één van de liedjes.


Een flink stuk lopen in het bos
Ik had het najaar in mijn kop.
En toen,  hij kwam echt uit het niets,
Liep God een stukje met me op.

Ik zei: ‘maar u bestaat niet echt’
'Is dit soms een reclamestunt?'
Waarop hij sprak :’je ziet me toch?’
En daarmee had hij wel een punt.

Ik had het, lichtelijk verward,
Over  koetjes, kalfjes en zo meer
Maar hij sprak ernstig van de slang,
Want, hé, hij blijft toch God de Heer.

En Hij zei dat ik een zondaar was,
Maar dat ik naar de hemel mocht
Wanneer ik iets liet zien van spijt
En als ik naar de waarheid zocht

'God is de waarheid',  zei ik toen
Dus God, schenk mij vergiffenis'
'En spreek de waarheid alstublieft'
'Zeg wat de zin van het leven is.'

En hij plukte ernstig aan zijn baard
Keek naar de blaadjes in een plas
Alsof daar in de bruine troep
Het antwoord wel te vinden was.

En plotseling was er een licht
Hij leek ineens twee keer zo groot
En sprak met donderende stem
‘Ik ben het leven en de dood’

En daarna liep hij van me weg
Hij was ineens weer  broos en klein
En mompelde zacht voor zich uit
Wat kan de zin van ’t leven zijn.

2 opmerkingen:

Marjan zei

Rob, ik wist dat je kon schrijven en ik wist dat je kunt acteren, maar de one man show in de schouwburg Amstelveen overtrof mijn verwachtingen!

Marjan zei

Rob, ik wist dat je kon schrijven en ik wist dat je kunt acteren, maar de one man show in de schouwburg Amstelveen overtrof mijn verwachtingen!